Παρασκευή, 5 Ιουνίου 2015

«Οι οικόσιτοι φίλοι μας»























video 1



https://www.facebook.com/100003563804145/videos/vb.100003563804145/656416904487097/?type=3&theater




















































































































































































































































































«Το δίπολο της σχέσης μας με τα ζώα»




Γράφει ο Θανάσης Πάνου











«Ένα ζώο  στην άσφαλτο.  
Του πρόσφεραν μια ρόδα. 
Έτσι και εγώ…  
μια ρόδα συρόμενη 
 από την α-φιλία του είδους μου»












Στην εποχή της βαθιάς ύφεσης που βιώνουμε ίσως θεωρηθεί πολυτέλεια η ενασχόληση με τα δικαιώματα των ζώων. 
Πρόσφατα όμως θεσπίστηκε και στη χώρα μας αυστηρότερη νομοθεσία για την καταπάτηση των δικαιωμάτων τους, συνοδευόμενη από ενημερωτικές καμπάνιες για την «παρά φύση» ζωή τους, χωρίς ελευθερίες αλλά και για τις ακραίες ή προβληματικές συμπεριφορές μας που αποκαλύπτουν την έλλειψη παιδείας, ανθρωπιάς έως και την βαρβαρότητά μας. 
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όπως εμείς έτσι και τα ζώα αποτελούμε αναπόσπαστο τμήμα του παγκόσμιου οικοσυστήματος. 
Γνωρίζουμε ότι τα τελευταία χρόνια 50 χρόνια έχουν εξαφανιστεί εξαιτίας της βάναυσης παρέμβασης του ανθρώπινου παράγοντα εκατοντάδες είδη και ζεύγη ζώων με τον περιορισμό ή την καταστροφή δασών και βιοτόπων.


Η κερδοσκοπία και η βιομηχανική εξάπλωση σε συνδυασμό με την εγκληματική αδιαφορία έχουν οδηγήσει σε καταστροφές ή βαρβαρότητες στο όνομα της προόδου ή της ψυχαγωγίας. 
Υποκριτικά φροντίζει ο σύγχρονος άνθρωπος όλα τα είδη, κλείνοντας τα σε κλουβιά, για να μην απειλούνται ή απειλούν. Πρόκειται για ένα αξιοθρήνητο θέαμα που απολαμβάνουν οι επισκέπτες κάποιου ζωολογικού κήπου ή τσίρκου, ενώ ποδοπατείται η ψυχική μας ευαισθησία. 
Ζώα, πουλιά, ψάρια, έντομα, μαμούνια, καθημερινά απουσιάζουν όλο και περισσότερο από το οικοσύστημα, θυσίες στο τραπέζι μας ή στο βωμό των υλικών αναγκών και της ψυχαγωγίας μας.










Οι σφαγές πολλές φορές γίνονται με αργό και επώδυνο τρόπο ενώ μικρά και μεγάλα ζώα χρησιμοποιούνται ως πειραματόζωα στις έρευνες για τη τοξικότητα των προϊόντων, για την δραστηριότητα των φαρμάκων, την μετάδοση ασθενειών αλλά και για τα καλλωπιστικά προϊόντα. Η αλαζονεία μας, όπως χαρακτηριστικά γράφει και ο συνάδελφος καθηγητής και συγγραφέας Αντώνης Ελευθεριάδης, μπόρεσε να περάσει και στα ζώα.
 Η σχέση μας με τα ζώα είναι σχέση κυριαρχίας.
 Εντομοκτόνα, φυτοφάρμακα και χημικές επεμβάσεις στο περιβάλλον αφανίζουν ανεξέλεγκτα ζωές και δηλητηριάζουν δένδρα, ποτάμια και θάλασσες. 
Σπάμε την αλυσίδα της βιολογικής εξέλιξης με γενοκτονίες κάθε μορφής .



Εφόσον τα ζώα δεν μπορούν να μιλήσουν και να διαδηλώσουν, η προάσπισή τους είναι καθαρά δική μας υπόθεση. Πρέπει από τις πιο απλές ενέργειες, όπως να αγνοήσουμε όλα εκείνα τα καταναλωτικά προϊόντα που προέρχονται από ζώα, όσο και πιο ενεργές με την συμμετοχή μας στο παγκόσμιο κίνημα που γιγαντώνεται, να ευαισθητοποιηθούμε όλοι οι πολίτες. Παραθέτω την διακήρυξη των δικαιωμάτων των ζώων για να αναρωτηθούμε επιπλέον, κατά πόσο εφαρμόζουμε αυτά που το κοινωνικό συμβόλαιο συμφώνησε!




***

















ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΖΩΩΝ



ΑΡΘΡΑ




Όλα τα ζώα γεννιούνται με ίσα δικαιώματα στη ζωή και στη δυνατότητα ύπαρξης.


Α) Ο άνθρωπος οφείλει να σέβεται τη ζωή κάθε ζώου. 

Β) Ο άνθρωπος ανήκει στο ζωικό βασίλειο και δεν μπορεί να εξοντώνει ή να εκμεταλλεύεται τα άλλα είδη του ζωικού βασιλείου. Αντίθετα, οφείλει να χρησιμοποιεί τις γνώσεις του για το καλό των ζώων.

 Γ) Κάθε ζώο δικαιούται φροντίδας, προσοχής και προστασίας από τον άνθρωπο.



Α) Κανένα ζώο δεν πρέπει να υποβάλλεται σε κακομεταχείριση ή απάνθρωπη συμπεριφορά. 

Β) Αν η θανάτωση ενός ζώου θεωρηθεί υποχρεωτική, πρέπει να γίνεται στιγμιαία, ανώδυνα και χωρίς καμιά πρόκληση αγωνίας του ζώου.


Α) Κάθε ζώο δικαιούται να ζήσει στο φυσικό περιβάλλον του, χώρο-γη, θάλασσα, αέρας και να αναπαράγεται σύμφωνα με τους φυσικούς νόμους.

 Β) Η στέρηση ελευθερίας του ζώου, ακόμα κι αν γίνεται για μορφωτικούς σκοπούς, είναι αντίθετη προς τη διακήρυξη δικαιωμάτων αυτού.



Α) Κάθε ζώο που από παράδοση θεωρείται κατοικίδιο δικαιούται να ζήσει με το ρυθμό και με τις συνθήκες ζωής και ελευθερίας που αντιστοιχούν στο είδος του.

 β) Η διαφοροποίηση αυτών των συνθηκών από τον άνθρωπο έχει σκοπούς κερδοσκοπικούς και είναι αντίθετη προς τη διακήρυξη


Α) Κάθε ζώο που αποτελεί σύντροφο του ανθρώπου έχει δικαίωμα διάρκειας ζωής ανάλογα με τη φυσική του μακροβιότητα.

 Β) Η εγκατάλειψη ενός ζώου θεωρείται πράξη απάνθρωπη και εξευτελιστική.
Αναφορικά με τα ζώα που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στον άνθρωπο, η διάρκεια και η ένταση δουλειάς πρέπει να είναι σε λογικά πλαίσια, η διατροφή τους ικανοποιητική και η ανάπαυσή τους υποχρεωτική.


Α) Οποιοσδήποτε πειραματισμός (πείραμα) επάνω στα ζώα, ιατρικός, επιστημονικός κ.λπ. αντιτίθεται προς τα δικαιώματά τους, εφόσον προκαλεί πόνο, σωματικό ή ψυχικό

 Β) Πρέπει να επιδιώκεται η αντικατάσταση του πειραματισμού πάνω στα ζώα από άλλες υπάρχουσες πρακτικές.


9. Τα ζώα που εκτρέφονται για τη διατροφή του ανθρώπου πρέπει να στεγάζονται , να τρέφονται, να μετακινούνται και να θανατώνονται χωρίς πρόκληση πόνου και αγωνίας.


10. Α) Απαγορεύεται η εκμετάλλευση των ζώων για την διασκέδαση του ανθρώπου. 

Β) Η έκθεση ζώου και τα θεάματα που χρησιμοποιούν ζώα αποτελούν καταστρατήγηση της αξιοπρέπειας και του σεβασμού προς τη ζωή του ζώου.


11.Κάθε πράξη που χωρίς λόγο προκαλεί το θάνατο ζώου είναι «βιοκτονία» , είναι έγκλημα απέναντι στη ζωή.


12. α) Κάθε πράξη που προκαλεί το θάνατο μεγάλου αριθμού άγριων ζώων αποτελεί ‘γενοκτονία’, έγκλημα απέναντι στο είδος. 

Β) Η μόλυνση και οποιαδήποτε καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος οδηγούν στη γενοκτονία.


13. Α) Σεβασμός επιβάλλεται ακόμα και στα νεκρά ζώα. 

Β) Κάθε σκηνή βίας στην τηλεόραση και στο σινεμά με θύματα ζώα πρέπει να απαγορευθεί και μόνο οι σκηνές που έχουν σκοπό να ενημερώσουν για τα δικαιώματα των ζώων οφείλουν να προβάλλονται.


14. Α) Οι οργανισμοί προστασίας και προάσπισης των ζώων πρέπει να αντιπροσωπεύονται από κάθε κυβέρνηση. 

Β) Τα δικαιώματα του ζωου πρέπει να καταχωρηθούν από τους νόμους όπως ακριβώς και τα δικαιώματα του ανθρώπου.















***





Ενδιαφέρουσες επιστημονικές μελέτες για τα ζώα συντροφιάς μας πληροφορούν για την επίδραση που ασκούν στην υγεία μας, όπως στον περιορισμό του άγχους, μείωση της υψηλής πίεσης ακόμη και παράταση του χρόνου ζωής.

 Το «χουρχούρισμα» της γάτας, αποδείχθηκε ότι στις συχνότητες που εκπέμπεται 25 με 35 Hz ασκεί θεραπευτικές ιδιότητες στον ανθρώπινο οργανισμό, σε πειράματα που έγιναν σε νοσοκομειακές μελέτες. 










Άρρωστοι που περιποιούνται τα ζώα αλλά και τα φυτά αναρρώνουν γρηγορότερα από άλλους ασθενείς.
 Τα ζώα δεν αφυπνίζουν μέσα μας μόνο το ένστικτο της περιποίησης και φροντίδας αλλά ενεργοποιούν και τους μηχανισμούς αιτίασης πού όλοι έχουμε. 
Αυτή η μαγεία στη σχέση μας με τα ζώα, αποτελεί ακόμα ένα μυστήριο.













Όταν κατά τα χρόνια του μεσαίωνα οι δεισιδαιμονίες θέλανε τις γάτες και τους σκύλους «πνεύματα διαβολικά», το κυνήγι τους οδήγησε σε αρρώστιες που εξολόθρευσαν ολόκληρες κοινωνίες όπως οι ασθένειες από τα ποντίκια. 

Ο Άγιος Φραγκίσκος, επανέφερε τις σχέσεις, εξηγώντας και αναφέροντας στους πιστούς ότι τα οικόσιτα ζώα είναι τάγμα Αγγέλων που έστειλε ο Θεός για να ζουν κοντά μας. Έτσι ερμήνευσε εκείνη η περίοδος την δίχως όρια αγάπη που μας προσφέρουν.













Στο άλλο άκρο, βρίσκεται βέβαια και υπερβολή. 

Καθώς η προσπάθεια ανεύρεσης κάποιου που να μας αγαπά, ανεξάρτητα από την ηλικία, την περιουσία, την εξωτερική εμφάνισή μας, δεν είναι εύκολη , πολλοί χρησιμοποιούν τα ζώα ως υποκατάστατο όπου διοχετεύεται ο αξόδευτος ψυχισμός τους. Τα ζώα έτσι μετατρέπονται σε αντικείμενα μεταχείρισης. Υπάρχουν ακρότητες όπου τα οικόσιτα έχουν τη δική τους γκαρνταρόμπα, γιορτάζουν τα γενέθλιά τους με καλεσμένους εκλεκτής ράτσας και έχουν ήδη αγορασμένο τον τάφο τους σε ειδικό νεκροταφείο ζώων Ράτσας.




Υπάρχουν σχολές εκπαίδευσης, όπου, σκύλοι, στη τελετή εκπομπής των διπλωμάτων, φορούν καπέλα αποφοίτων πανεπιστημίου. Μερικές εκκλησίες έχουν ειδική μέρα ευλογίας ζώων, ενώ μια εκκλησία στην Καλιφόρνια εκτελεί γαμήλιες τελετές σε ζώα, που οι ιδιοκτήτες τους θέλουν να «νομιμοποιήσουν» τη συμβίωσή τους. Αυτές οι ακρότητες αποκαλύπτουν προβληματικές συμπεριφορές, με άκριτη σκέψη αν αναρωτηθούμε ότι τα περιττά αυτά έξοδα τυφλώνουν και οδηγούν να γυρίζει ο άνθρωπος την πλάτη στα προβλήματα φτώχειας που βασανίζουν το ένα τρίτο του πλανήτη μας. Ιδιαίτερα όταν ανθρώπινες ψυχές και στρατιές παιδιών λιμοκτονούν σε άθλιες συνθήκες. 

Η προσπάθεια των δικαιωμάτων για ζωή, πρέπει να μας υπενθυμίζει τις ευθύνες μας ως πολίτες. 

Και θα πρέπει, όπως σοφά υποστήριξε ο Leonardo Da Vinci, να αναγνωρίζουμε και τα δικαιώματα κάθε ζώου, που είναι πολιτισμική και ηθική επιταγή.

 «θα έλθει μια μέρα
 όπου η δολοφονία ενός ζώου 
θα θεωρείται
 όπως η δολοφονία ενός ανθρώπου» 

ή πιο απλά,

 αν ένα σκυλί σε κοιτάξει στα μάτια 
και δεν σε πλησιάσει,
 πήγαινε καλύτερα στο σπίτι σου, 
κοιτάξου στον καθρέπτη 
και έλεγξε τη συνείδησή σου.



















































Στο δεύτερο μέρος του αφιερώματος: ΓΑΤΕΣ



(έκθεση εικόνων από φιλοζωικές ομάδες  στο Google)